η λέξη και η έννοια της ευκαιρίας.

Κάποιοι τυχαίνει να είναι ευνοημένοι και να βρίσκονται κοντά σε περιβάλλοντα που παρέχουν ευκαιρίες, έχοντας τα κατάλληλα μέσα, όπως δημόσιες σχέσεις ή το ιδανικό (γνωστό) ονοματεπώνυμο για να πετύχουν.
Άλλοι, επιδεικνύοντας μεν πάντα σωστή συμπεριφορά, συγκεντρώνοντας υψηλούς βαθμούς στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο, πορευόμενοι με φιλότιμο στον χώρο εργασίας τους, τυχαίνει να βρίσκονται πολύ μακριά από αυτό που ονομάζεται “ευκαιρία”.
Τελικά οι ευκαιρίες δημιουργούνται ή προϋπάρχουν για κάποιους από πριν, και για κάποιους όχι;
Δύο οικονομολόγοι από την Αμερική, ο Greg Duncan και ο Richard Murnane, έχουν υπολογίσει ότι από το 1972 έως και το 2006 οι γονείς με υψηλό εισόδημα έχουν εμπλουτίσει τις δραστηριότητες των παιδιών τους, παρέχοντας τους περισσότερες ευκαιρίες, και τη δυνατότητα να βρίσκονται σε ποικίλα περιβάλλοντα και γνωρίζουν περισσότερους ανθρώπους. Με απλά λόγια, θα λέγαμε πως τα παιδιά αυτά βρίσκονται συχνότερα σε “περιβάλλοντα ευκαιρίας”.
Τα περιβάλλοντα ευκαιρίας ανοίγουν πόρτες
Τα περιβάλλοντα ευκαιρίας ανοίγουν πόρτες
Πέρα όμως από τον πλούτο δραστηριοτήτων που παρέχεται σε κάποια παιδιά, υπάρχουν και άλλοι τομείς στους οποίους είναι εμφανή τα βαθιά ρήγματα και η ανομοιομορφία στον τρόπο που μεγαλώνουν και αναθρέφονται τα πλούσια και τα φτωχά παιδιά.
Αντίστοιχη έρευνα έχει πραγματοποιηθεί από το πανεπιστήμιο του Stanford, και υπογραμμίζει πως τα εύπορα παιδιά έχουν περισσότερες πιθανότητες επιτυχίας από τα φτωχά. Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, οι εύποροι γονείς (έχοντας τον χρόνο) μιλούν στα παιδιά τους 3 ώρες περισσότερο την εβδομάδα κατά μέσο όρο από τους φτωχούς, κάτι που είναι ζωτικής σημασίας τα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού. 
Έτσι, όπως εξηγεί ο καθηγητής Sean Reardon, από το πανεπιστήμιο του Stanford, “οι πλούσιοι μαθητές εισέρχονται στο νηπιαγωγείο πολύ καλύτερα προετοιμασμένοι για την επιτυχία στο σχολείο, από μαθητές της μεσαίας τάξης”.
Επιπλέον, μέσω μίας έρευνας με επικεφαλής τον Richard Reeves και την Isabel Sawhill, που μελετά την ισότητα των ευκαιριών και κατά πόσο αυτή επηρεάζεται από τη δομή της οικογένειας, φθάνει επίσης στο συμπέρασμα πώς τα εύπορα παιδιά είναι πιο ευνοημένα από τα φτωχά ήδη από τα χρόνια του σχολείου.
Η κοινωνική ανισότητα αντανακλάται ακόμη και στο σχολείο
Η κοινωνική ανισότητα αντανακλάται ακόμη και στο σχολείο
Τα παιδιά που προέρχονται από άπορες οικογένειες, ακόμη και αν τα κάνουν όλα σωστά, στερούνται ευκαιριών συγκριτικά με τα πλούσια παιδιά. Ακόμη και αν τα παιδιά που έχουν οικονομική άνεση παρατήσουν το σχολείο, η επαγγελματική τους καριέρα είναι σχεδόν κατοχυρωμένη από το γεγονός και μόνο της κληρονομιάς, των οικογενειακών επιχειρήσεων και φυσικά λόγω των περιβαλλόντων που μένουν, συχνάζουν και βρίσκονται.
Όπως το αποκαλούν οι οικονομολόγοι, πρόκειται για τις “ευκαιρίες αποθησαύρισης”. Βέβαια μέσα στο παιχνίδι της ανισότητας βρίσκονται και οι περιοχές. Δηλαδή οι οικονομικά εξαθλιωμένες περιοχές που στερούνται ευκαιριών και οι οικονομικά ανεπτυγμένες περιοχές που βρίθουν ευκαιριών.
Σα να λέμε ένας κόσμος δύο ταχυτήτων και μια κούρσα με προδιαγεγραμμένα αποτελέσματα. Δίκαια ή σωστά, η κοινωνία φαίνεται πως δεν αξιώνει πάντα την αξιοκρατία. Στο επίκεντρο λοιπόν πάλι βρίσκεται η έννοια της ισότητας, οι καταστάσεις των κοινωνικών ανισοτήτων και τα μυστικά παιχνίδια των ευκαιριών.
Χωρίς να θέλουμε να μηδενίσουμε τις νομοθεσίες και τις αξιολογήσεις σε χώρους εργασίας του δικού μας κράτους, η Ελλάδα θα λέγαμε πως μας διδάσκει πόσο δύσκολο είναι να γίνει αυτό, αλλά μακάρι να διαψεύσουμε τις έρευνες και να αποδείξουμε πώς όλοι μας έχουμε ίσες ευκαιρίες. Πλούσιοι και φτωχοί.
Κι αν δεν τα καταφέρουμε, ας το έχουμε πάντα στο πίσω μέρος του μυαλού μας: Τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα από ένα απλό, "ας βρει μια δουλειά".

 http://www.pathfinder.gr

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις