Πώς το πείραμα των Τρικάλων αλλάζει τη ζωή στις πόλεις της Ευρώπης
Πριν από μερικά χρόνια θα μπορούσε να είναι σκηνή από ταινία επιστημονικής φαντασίας. Λεωφορεία χωρίς οδηγό μεταφέρουν ανέμελους επιβάτες κυκλοφορώντας με ασφάλεια στους...
δρόμους της πόλης ανάμεσα σε αυτοκίνητα, ποδηλάτες και πεζούς. Σήμερα γίνεται πραγματικότητα στα δικά μας Τρίκαλα.
Εδώ και μερικές εβδομάδες η μικρή ελληνική πόλη των 80.000 κατοίκων βρίσκεται στο επίκεντρο του παγκόσμιου ενδιαφέροντος, καθώς γίνεται η πρώτη πόλη στον κόσμο που χρησιμοποιεί αυτοματοποιημένα λεωφορεία χωρίς οδηγό, εντός του αστικού ιστού, σε πραγματικές κυκλοφοριακές συνθήκες.
Τα Τρίκαλα διεκδίκησαν και κέρδισαν με το σπαθί τους την υλοποίηση ενός καινοτόμου ευρωπαϊκού προγράμματος που φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά και δια παντός την καθημερινότητα των Ευρωπαίων πολιτών σε ό,τι αφορά τη μετακίνησή τους μέσα στην πόλη.
«Έχουμε επιλεγεί για ένα παγκόσμιο γεγονός που προσέλκυσε το ενδιαφέρον ΜΜΕ από όλη την Ευρώπη και τον κόσμο, το Euronews, το BBC, το CNN, ακόμα και το Discovery Channel επικοινώνησε μαζί μας και μας είπε ότι σκοπεύει να επισκεφθεί την πόλη για να γυρίσει ένα ντοκιμαντέρ για το πρώτο λεωφορείο χωρίς οδηγό» λέει στο WE του News247 ο Οδυσσέας Ράπτης, Διευθύνων Σύμβουλος της E-Trikala, της αναπτυξιακής εταιρίας του Δήμου Τρικαίων, που συμμετέχει στο καινοτόμο πρόγραμμα City Mobil 2, με εμπειρία 9 ετών στην ψηφιακή τεχνολογία και έχοντας λάβει μέρος σε πολλά ερευνητικά προγράμματα που υλοποιήθηκαν με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση σε απευθείας σε συνεννόηση με τις Βρυξέλλες.
Τι είναι το City Mobil 2
Όπως μας εξηγεί ο κ. Ράπτης, η Ευρωπαϊκή ένωση έχοντας ανακαλύψει την τεχνολογία αυτοματοποιημένων και φιλικών προς το περιβάλλον ηλεκτρικών Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ήθελε να δει αν αυτά τα οχήματα μπορούν να κυκλοφορήσουν σε αστικό περιβάλλον, πώς θα αντιδράσουν τα υπόλοιπα οχήματα, οι ποδηλάτες και το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον. Δημιούργησε λοιπόν το έργο το έργο City Mobil 2 με κύριο εταίρο το Πανεπιστήμιο της Ρώμης και ακόμα 43 εταίρους, μεταξύ των οποίων πανεπιστήμια, αυτοκινητοβιομηχανίες και αρκετές ευρωπαϊκές πόλεις. Αφού δοκίμασε την τεχνολογία σε κλειστά και ημι-κλειστά περιβάλλοντα, στη Λα Ροσέλ της Γαλλίας, τη Λωζάνη της Ελβετίας και το Ελσίνκι της Φιλανδίας, θέλησε να κάνει το επόμενο βήμα.
«Διαγωνιστήκαμε 14 πόλεις, μεταξύ των οποίων οι Βρυξέλλες, το Μιλάνο, το Σαν Σεμπαστιάν, το Σερν, η Λωζάνη, για το ποιος θα δώσει την καλύτερη διαδρομή και τη δυσκολότερη θα έλεγα διαδρομή, προκειμένου να δουν πως κινείται το όχημα μέσα στην πόλη. Εμείς προτείναμε μια διαδρομή 2,5 χιλιομέτρων στον κεντρικό ιστό των Τρίκαλων, αξιολογηθήκαμε από την Κομισιόν και επιλεγήκαμε για ένα εξαμηνιαίο πιλότο που θα διαρκέσει έως τα τέλη Φεβρουαρίου του 2016» λέει ο κ. Ράπτης και υπογραμμίζει ότι στόχος της Κομισιόν είναι τα ηλεκτρικά αυτά οχήματα να κυκλοφορούν σε όλες τις ευρωπαϊκές πόλεις έως το 2050, μία επανάσταση στον τομέα των αστικών μαζικών μεταφορών και μειώνοντας την εξάρτηση των ευρωπαϊκών πόλεων από το πετρέλαιο.
Κάπως έτσι τα Τρίκαλα εφοδιάστηκαν με 6 αυτοματοποιημένα λεωφορεία από τη γαλλική εταιρία Robosoft στη νοτιοδυτική Γαλλία. Για την κατασκευή τους χρειάστηκαν περισσότερες από 1600 ώρες ενώ η E – Trikala κατέβαλε έναν διετή αγώνα για να ξεπεράσει τα πρακτικά και νομικά εμπόδια του φιλόδοξου εγχειρήματος.
Το πνεύμα του πολυμήχανου «Οδυσσέα» ενάντια στα εμπόδια
«Ένα βασικό πρόβλημα ήταν το πώς θα ασφαλιστεί για να βγει στους δρόμους ένα όχημα χωρίς οδηγό» σημειώνει ο κ. Ράπτης. «Κάναμε απανωτές συσκέψεις επί μήνες με το υπουργείο Μεταφορών μέχρι που κάποιος είχε την ιδέα να πάρουμε τον οδηγό από το λεωφορείο και να τον πάμε σε ένα κέντρο ελέγχου και είπαμε ‘αυτή είναι η λύση’. Η ελληνική Βουλή λοιπόν ήταν η πρώτη παγκοσμίως που νομοθέτησε ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν οχήματα χωρίς οδηγό, αρκεί να υπάρχει ένα σημείο όπου θα βρίσκεται ένας επαγγελματίας οδηγός και θα έχει τις ίδιες δυνατότητες, σαν να είναι στο τιμόνι, προκειμένου να επέμβει αν κάτι συμβεί. Από αρχές Νοεμβρίου, επαγγελματίες οδηγοί θα βρίσκονται στο κέντρο ελέγχου και θα εποπτεύουν, σε περίπτωση που κάτι συμβεί, αν κάποιος για παράδειγμα πετάξει μπροστά μία σακούλα με σκουπίδια ή για κάποιο λόγο δεν κλείνει η πόρτα, θα ζητάνε από έναν επιστάτη να πάει επί τόπου για να λύσει το θέμα. Άρα θα έχουμε και προσωπικό επιστασίας που θα συνεννοείται με τον επαγγελματία οδηγό και θα λύνει τέτοιου είδους ζητήματα».
Οι επαγγελματίες οδηγοί που θα βρίσκονται στο κέντρο ελέγχου θα μπορούν να επικοινωνούν με τα λεωφορεία μέσω ενός ασύρματου δικτύου που δημιουργήθηκε με τη βοήθεια των μεγαλύτερων εταιριών ψηφιακής τεχνολογίας στην Ελλάδα και τον κόσμο. «Εφοδιάζουμε όλα τα οχήματα με μια κάμερα μπροστά για να μπορεί ο οδηγός να κοιτάει τους καθρέφτες του, μια κάμερα για να κοιτάει το κοινό, ένα τηλέφωνο για να μπορεί να τους μιλάει και να του μιλάνε και ένα φρένο. Το δίκτυο μεταφέρει σε νεκρό χρόνο τα δεδομένα αυτά στο κέντρο ελέγχου και έτσι ο οδηγός έχει την αίσθηση ότι είναι πάνω στο λεωφορείο. Το λεωφορείο πηγαίνει μια χαρά μόνο του και σταματάει όπως πρέπει στα διάφορα εμπόδια. Εμείς όμως, πέρα από την ασφάλεια που παρέχει η τεχνολογία, έπρεπε να ικανοποιήσουμε και την ασφάλεια που ζητά η ελληνική νομοθεσία» υπογραμμίζει ο κ. Διευθύνων Σύμβουλος της E-Trikala.
Εκπαιδεύοντας το επιβατηγό κοινό
Ο στόλος των λεωφορείων θα αρχίσει να μεταφέρει κανονικά επιβάτες στα Τρίκαλα το Νοέμβριο. Την επόμενη εβδομάδα ωστόσο θα ξεκινήσουν μερικές δοκιμαστικές βόλτες για να μπορέσει το επιβατηγό κοινό να εξοικειωθεί με αυτά τα παράξενα οχήματα. Ακόμα και ο κ. Ράπτης ομολογεί ότι την πρώτη φορά που ανέβηκε αισθάνθηκε περίεργα. «Λες, ΄τι κάνει τώρα αυτό το πράγμα;’. Φαντάζεστε λοιπόν να ανέβει μία γιαγιά και σε 10 λεπτά να πει ‘Παναγία μου κατεβάστε με’; Για δύο περίπου εβδομάδες θα βρίσκονται μέσα δικοί μας άνθρωποι που θα ενημερώνουν και θα βοηθούν το κοινό για να τα συνηθίσει λίγο η πόλη».
Παράλληλα, έχει σχεδιαστεί ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που στοχεύει να μυήσει μικρούς και μεγάλους στην ηλεκτροκίνηση των οχημάτων και στις πράσινες τεχνολογίες. Οι πολίτες μπορούν να επισκέπτονται το κέντρο ελέγχου και να βλέπουν από κοντά ότι πιο σύγχρονο υπάρχει στην εξ αποστάσεως εποπτεία αυτοματοποιημένων οχημάτων και το πώς εφαρμόζονται στην πράξη οι νέες τεχνολογίες προς όφελος της κοινωνίας. Οι άνθρωποι της e-Trikala απαντούν στις ερωτήσεις και εξηγούν τις καινοτομίες που έχουν εφαρμοσθεί. Στη συνέχεια οι επισκέπτες μεταφέρονται στο χώρο στάθμευσης-φόρτισης των αυτοματοποιημένων λεωφορείων, όπου έχουν την ευκαιρία να τα φωτογραφήσουν και να φωτογραφηθούν. Επιπλέον, στο Κουρσούμ Τζαμί λειτουργεί έκθεση για το αυτοκίνητο στην Αρχαία Ελλάδα.
Ενθουσιασμός αλλά και παράπονα από τους Τρικαλινούς
Τέλος, ρωτάμε τον κ. Ράπτη πώς αντιδρούν οι κάτοικοι της πόλης σε όλο αυτό. «Υπάρχει μια μικρή μειοψηφία που μαζεύουν υπογραφές για να διώξουν τα λεωφορεία. Βλέπετε φτιάξαμε τον λεωφορειόδρομο εκεί που πηγαίνανε και παρκάρανε παράνομα και τους κόψαμε τις θέσεις πάρκινγκ, αφού μετά την ολοκλήρωση του προγράμματος θα τον δώσουμε για ποδηλατόδρομο, διότι έχουμε χιλιάδες ποδήλατα στην πόλη. Ωστόσο, μιλάμε για 70 άτομα, η πλειοψηφία των κατοίκων λειτουργεί με ενθουσιασμό. Ξέρετε, τα Τρίκαλα εδραιώνουν πλέον τη θέση τους με δυναμισμό στην παγκόσμια κοινότητα ως ένας χώρος όπου μπορούν να δοκιμαστούν νέες τεχνολογίες και καινοτόμα έργα, ενώ παράλληλα αυξάνουν σαφώς την προβολή τους έξω από τα όρια της χώρας. Σήμερα ήμασταν πρωτοσέλιδο σε μια εφημερίδα της Βοστόνης. Επιπλέον η πόλη μας έχει επωφεληθεί οικονομικά διότι έχουν χρηματοδοτηθεί έργα από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να γίνουν υποδομές κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό στις μέρες μας με την οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα. Τα προγράμματα που υλοποιούμε είναι χρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε. σε ποσοστό γύρω στο 70%, το υπόλοιπο 30% είναι ελληνική συμμετοχή και πρέπει να ευχαριστήσουμε την περιφέρεια της Θεσσαλίας γι’ αυτό. Παράλληλα, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας. Ένα λεωφορείο για να μπορέσει να κινείται αυτόνομα η τεχνολογία που επενδύεται είναι τέτοια που χρειάζεται μια ολόκληρη βιομηχανία από πίσω. Άρα λοιπόν, εκεί που σκάβαμε χωράφια και πατάτες, δημιουργούνται νέες πιο μοντέρνες θέσεις εργασίας».
*Στις 10 Νοεμβρίου, τα 6 λεωφορεία χωρίς οδηγό, χωρητικότητας έως 10 επιβάτες το καθένα, θα κάνουν επίσημη 'πρεμιέρα' τους στο κέντρο των Τρικάλων, όπου και θα κυκλοφορούν κάθε μέρα, εκτός Δευτέρας, τις ώρες 10:00 έως 14:00 και 16:00 έως 20:00, μέχρι και τις 29 Φεβρουαρίου.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου