ΣΤΟΝ ΨΗΦΙΑΚΟ ΚΟΣΜΟ ΤΩΝ Social media
Το άλλο μας virtual "εγώ": έρευνα μας βάζει στο μικροσκόπιο.
Τα
social media για πολλούς αποτελούν έναν virtual κόσμο, ο οποίος είναι
λίγο διαφορετικός από αυτόν που ζούμε καθημερινά. Αναρτούμε φωτογραφίες
μας, κάνουμε διαδικτυακούς φίλους, κοινοποιούμε πράγματα που μας αρέσουν
ή μας προβληματίζουν, επικοινωνούμε και δικτυωνόμαστε, χρησιμοποιούμε
τα social media για επαγγελματικούς λόγους.Οι χρήσεις ποικίλουν, οι τρόποι διαχείρισης των social media μεταξύ των χρηστών επίσης. Ποιοι είμαστε πραγματικά στα κοινωνικά δίκτυα; Διαφέρουμε μεταξύ μας ή τελικά ακολουθούμε "άγραφους νόμους" και στερεότυπα περισσότερο από όσο νομίζουμε;
Σύμφωνα με το ερευνητικό κέντρο Pew Research, η πλειοψηφία των ενήλικων χρηστών που χρησιμοποιούν τα social media, είναι συνδεδεμένοι σε παραπάνω από ένα κοινωνικά δίκτυα. Και σύμφωνα με έρευνα η οποία πραγματοποιήθηκε από το Βασιλικό Κολέγιο του Λονδίνου και το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Πενσιλβανία, οι χρήστες των κοινωνικών δικτύων υιοθετούν εντός του καθενός εξ αυτών ένα άλλο πρόσωπο, μία διαφορετική persona από αυτήν που τους χαρακτηρίζει στην πραγματική τους ζωή.
Οι ερευνητές εικάζουν ότι οι διαφορετικές περσόνες των χρηστών αναλόγως του social media που χρησιμοποιούν, πηγάζουν από μία εσωτερική επιθυμία του καθενός να ταιριάζει με την "ξεχωριστή, διακριτή κουλτούρα ή άγραφους κανόνες συμπεριφοράς" του κάθε κοινωνικού δικτύου. Για παράδειγμα, όπως αναφέρουν, μία φωτογραφία ενός πολύχρωμου ποτού μπορεί να είναι δημοφιλής στο Instagram, αλλά καθόλου αποδεκτή στο LinkedIn. Ως εκ τούτου, οι χρήστες παρουσιάζουν τους εαυτούς τους διαφορετικά σε κάθε online περιβάλλον.
Για να καταλήξει σε συμπεράσματα, η ερευνητική ομάδα συγκέντρωσε στοιχεία από περισσότερους από 100000 άτομα μέσω του site About.me, στο οποίο οι χρήστες με τη θέλησή τους δίνουν το προφίλ τους στα social, γεγονός που το καθιστά μία αξιόπιστη πηγή δεδομένων, σύμφωνα με δηλώσεις στο σχετικό δελτίο τύπου από τον Dongwon Lee, έναν εκ των ερευνητών.
Η ερευνητική ομάδα προχώρησε σε ανάλυση των προφίλ των χρηστών στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης Facebook, Instagram, Twitter και Linkedln και ειδικότερα, των φωτογραφιών προφίλ και των βιογραφικών πληροφοριών τους. Πρόκειται για πληροφορίες οι οποίες παρέχονται από τους ίδιους τους χρήστες και όπως εξήγησε ο καθηγητής Lee, “οι χρήστες έχουν την τάση να παρουσιάζουν τους εαυτούς τους με διαφορετικούς τρόπους σε αυτούς τους διαφορετικούς κόσμους”.
Το εντυπωσιακότερο είναι ότι κατά την περίοδο της μελέτης και ανάλυσης, οι ερευνητές διαπίστωσαν πως οι χρήστες όχι μόνο παρουσιάζονται διαφορετικοί στα social media, αλλά και ότι υπάρχουν συγκεκριμένα κοινά στον τρόπο που υιοθετούν και προβάλλουν την εικόνα τους οι διάφορες δημογραφικές ομάδες.
Για παράδειγμα, οι γυναίκες είναι πολύ λιγότερο πιθανό να εμφανίζονται στα social media με φωτογραφίες στις οποίες φοράνε μυωπικά γυαλιά σε σχέση με τους άνδρες. Παρομοίως, οι χρήστες κάτω των 25 ετών, ήταν λιγότερο πιθανό να χαμογελούν στις φωτογραφίες προφίλ τους.
Οι τάσεις αναλόγως κοινωνικού δικτύου και ομάδας πληθυσμού ήταν τόσο συνεπείς, ώστε οι ερευνητές αναφέρουν ότι μόνο από την περιγραφή κάθε προφίλ και τη συνοδευτική profile picture του, ένα σχετικό μοντέλο που δημιούργησαν ήταν ικανό να αναγνωρίσει σωστά για ποιο social media είχε δημιουργηθεί το εκάστοτε προφίλ, με ποσοστό επιτυχίας έως και 80%.
Οι ερευνητές πάντως δεν πιστεύουν ότι η αλλαγή περσόνας των χρηστών είναι τόσο συνειδητή όσο είναι μία υποσυνείδητη προσαρμογή της συμπεριφοράς τους. Ο Nisanth Sastry από το Βασιλικό Κολέγιο του Λονδίνου και ένας εκ των ερευνητών εξηγεί πως οι χρήστες τροποποιούν το προφίλ τους μάλλον υποσυνείδητα, προσαρμόζοντας τη συμπεριφορά τους στο εκάστοτε κοινωνικό δίκτυο.
"Παρά τις προσπάθειές μας, ακόμα ταιριάζουμε με τα στερεότυπα του φύλου και της ηλικίας μας, στον τρόπο που προσαρμόζουμε τις περσόνες μας [στον ψηφιακό κόσμο των social]", εξηγεί ο Sastry.
“Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αποτελούν μεγάλο μέρος της ζωής μας. Ως εκ τούτου, η κατανόηση της αλληλεπίδρασης μεταξύ μας όταν τα χρησιμοποιούμε είναι σημαντική για την κατανόηση του ποιοι είμαστε στον online κόσμο και του πώς μπορούμε να σχετιζόμαστε μεταξύ μας με τρόπους ουσιαστικούς", σημειώνουν οι ερευνητές.
“Στην εποχή των κοινωνικών μέσων μαζικής ενημέρωσης, χωρίς να το συνειδητοποιούμε, αφήνουμε τα σημάδια μας. Αν μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτά τα ψηφιακά ίχνη, τότε μπορούμε να μάθουμε πολλά για την συμπεριφορά μας”.
http://www.pathfinder.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου