ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΣΧΑ
Εκτός
από το καθιερωμένο ψήσιμο του οβελία και το βάψιμο των κόκκινων αυγών,
στην Ελλάδα το Πάσχα συνοδεύεται και από άλλα έθιμα, τα οποία διαφέρουν
από τόπο σε τόπο. Σήμερα, είπαμε να κάνουμε ένα γρήγορο ταξίδι σε 17
πανέμορφα μέρη της χώρας μας, και να ρίξουμε μια κλεφτή ματιά στα έθιμα
τους.
Πρώτος σταθμός: μία γεύση από τα νησιά
Κέρκυρα: Στην Κέρκυρα το Πάσχα εκτός από εντυπωσιακό είναι και θορυβώδες, καθώς εκεί επικρατεί το έθιμο με τους μπότηδες. Η γιορτή στήνεται το Μεγάλο Σάββατο, στο κέντρο της πόλης, όταν οι κάτοικοι βγαίνουν στα παράθυρα και πετούν από τα μπαλκόνια τους μπότηδες, δηλαδή τεράστια κανάτια γεμάτα με νερό, τα οποία είναι στολισμένα με κόκκινες κορδέλες.Χίος: Ο Βροντάδος είναι μία παραλιακή κωμόπολη της Χίου, στην οποία γίνεται ο παραδοσιακός ρουκετοπόλεμος το βράδυ της Ανάστασης. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μία “μάχη” μεταξύ των ενοριών με ρουκέτες, στην οποία έπειτα από διάφορα ατυχή περιστατικά, έχουν τεθεί αυστηροί κανόνες για την ασφάλεια όλων όσων συμμετέχουν.
Πάρος: Στην Πάρο πραγματοποιείται η αναπαράσταση των Παθών κατά την περιφορά του Επιταφίου στα ορεινά χωριά του νησιού, όπως Μάρπησσα, Μάρμαρα, Λεύκες, Πρόδρομος και Λευκό Χωριό. Το βράδυ του Σαββάτου γίνεται η αναπαράσταση της Ανάστασης, η οποία είναι ιδιαίτερα λαμπερή με τα χιλιάδες κεριά να ανάβουν και τα βεγγαλικά να στολίζουν τον ουρανό.
Δεύτερος σταθμός: μία γεύση από την Πελοπόννησο
Καλαμάτα: Στην Καλαμάτα, την Κυριακή του Πάσχα πραγματοποιείται το έθιμο του σαϊτοπόλεμου. Τα “μπουλούκια”, οι ομάδες των συμμετεχόντων, ντύνονται με παραδοσιακές στολές και εκτοξεύουν σαΐτες, τις οποίες έχουν κατασκευάσει μόνοι τους από χαρτονένιους σωλήνες γεμάτους μπαρούτι.Τρίτος σταθμός: μία γεύση από νομό Βοιωτίας
Αράχοβα: Στην Αράχοβα, οι προετοιμασίες του Πάσχα ξεκινούν μετά τις Απόκριες. Οι Αραχοβίτες γιορτάζουν το Πάσχα θερμά, όπως ακριβώς και τη γιορτή του Αγίου Γεωργίου, με αποτέλεσμα το γλέντι, και το ψήσιμο του αρνιού να είναι διπλά.Τέταρτος σταθμός: μία γεύση από Ήπειρο
Ήπειρος: Σε πολλά μέρη της Ηπείρου, όπως και της Μακεδονίας, την Κυριακή του Πάσχα, γίνεται το έθιμο του Ζαφείρη, ή αλλιώς Φουσκοδέντρι ή Μαγιόπουλο. Ένα παιδί υποδύεται τον νεκρό Ζαφείρη, ενώ γύρω του βρίσκονται άλλα παιδιά, τα οποία τον στολίζουν με λουλούδια και του φωνάζουν “Σήκου Ζαφείρη”. Ο νεκρός ανασταίνεται και κυνηγάει τα παιδιά. Όταν πιάσει κάποιο, τότε αυτό, γίνεται την επόμενη χρονιά ο Ζαφείρης.Πέμπτος σταθμός: μία γεύση από Θεσσαλία
Καρδίτσα: Για τους ανθρώπους του Κάμπου, η γιορτή της Λαμπρής είναι η γιορτή της ζωής. Στην Καρδίτσα, το βράδυ της Ανάστασης, όταν ο ιερέας δώσει το Άγιο Φως, οι νεότεροι σε διάφορα χωριά του νομού, ανάβουν τον “αφανό”, δηλαδή το ομοίωμα του Ιούδα, το οποίο είναι φτιαγμένο από θημωνιά και κέδρα.Έκτος σταθμός: Κεντρική, Ανατολική και Δυτική Μακεδονία
Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης: Τη Μ. Παρασκευή συναντώνται οι δύο μεγάλοι Επιτάφιοι των ενοριών, στο νεκροταφείο, όπου οι κάτοικοι ανάβουν τα κεριά στα αγαπημένα τους πρόσωπα που έχουν φύγει.Σέρρες: Στις Σέρρες και ειδικότερα στη συνοικία του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου, πραγματοποείται το έθιμο “Αδώνια”, σύμφωνα με το οποίο κατά την περιφορά του Επιταφίου τη Μ. Παρασκευή, οι κάτοικοι τοποθετούν στις αυλές τους ένα τραπέζι με την εικόνα του Ιησού με άνθη.
Πρωτοχόρι Κοζάνης: Στο Πρωτοχόρι, οι Έλληνες του Πόντου, τη δεύτερη μέρα του Πάσχα και όταν τελειώσει η Θεία Λειτουργία, μαζεύονται στα κοιμητήρια, για να τιμήσουν τους νεκρούς, μεταφέροντας τους το μήνυμα της Ανάστασης.
Έβδομος σταθμός: μία γεύση από Θράκη
Μέτρες: Τη Μ. Πέμπτη στις Μέτρες της Θράκης, τα παιδιά φτιάχνουν το ομοίωμα του Ιούδα, το οποίο περιφέρουν από σπίτι σε σπίτι, ζητώντας από τα νοικοκυριά κλαδιά για να τον κάψουν την ημέρα του Επιταφίου. Την Μ. Παρασκευή, όταν ο Επιτάφιος τελειώνει και ο ιερέας διαβάζει το Ευαγγέλιο, ο Ιούδας καίγεται, και όσοι θέλουν, παίρνουν μία χούφτα από τις στάχτες και τη ρίχνουν στα μνήματα.Καλό Πάσχα σε όλους!
http://www.pathfinder.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου