Τι μας κάνει τόσο ξεχωριστούς;
Ερχόμαστε στη ζωή με την
πεποίθηση ότι είμαστε κάτοχοι κάποιων αποκλειστικών προνομίων.
Εξετάζοντας καλύτερα τον κόσμο, είμαστε βέβαιοι πως η ανθρώπινη υπόσταση
φέρει αποκλειστική υπογραφή για οποιοδήποτε χαρακτηριστικό
παρουσιάζεται ελλιπές στα υπόλοιπα είδη;
Το επιστημονικό
ενδιαφέρον επικεντρώνεται συχνά στην έντονη διαφωνία των ειδικών για την
μοναδικότητα του ανθρώπινου είδους. Όσο περισσότερο κατανοούμε τη
συμπεριφορά των ζώων, τόσο περισσότερο παρατηρούμε ότι η ψυχολογία τους
δεν εμφανίζει σημαντικές αποκλίσεις από των ανθρώπινων όντων. Σύμφωνα με
το psychology today, κάποια στοιχεία που εξυμνούν την μοναδικότητα της
ανθρώπινης φύσης αντικρούονται από κάποιες ισχυρές αποδείξεις.Στον τομέα της ψυχολογίας, τα πειράματα χρησιμοποιούνται για την παρατήρηση και τη μελέτη κάποιων βασικών νοητικών, βιολογικών και ψυχικών χαρακτηριστικών των ανθρώπων και των ζώων. Αναφορικά με την ξεχωριστή ανθρώπινη ικανότητα επίλυσης προβλημάτων, η μελέτη του Kohler αποτελεί φωτεινό παράδειγμα για τη συμπεριφορά των πιθήκων πάνω στο συγκεκριμένο θέμα. Στα πειράματα που προχώρησε, οι πίθηκοι έπρεπε να φέρουν μπανάνες έξω από τα κλουβιά τους μόνο με ραβδιά. Ο Kohler κάποια στιγμή παρατήρησε έναν πίθηκο να παίρνει δύο ραβδιά και να τα ενώνει προκειμένου να φτάσει τις μπανάνες. Ο ψυχολόγος αποκάλεσε το περιστατικό, ως περίπτωση ενόρασης.
Η ιδέα της δημιουργίας ενός τέτοιου εργαλείου ήρθε στον Gordon G. Gallup Jr. την ώρα που ξυριζόταν. “Συνέβη αυθόρμητα. Σκέφτηκα ότι θα είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον να εξετάσουμε εάν άλλα πλάσματα μπορούν να αναγνωρίσουν το ίδιο με τους ανθρώπους, τον εαυτό τους στον καθρέφτη”. Εξαιρετικά πρωτότυπο ως πείραμα εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το 1969, ενώ μέχρι σήμερα η αντανάκλαση της εικόνας των χιμπατζήδων θεωρείται ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα πειράματα που έχουν γίνει ποτέ στην συγκριτική ψυχολογία.
Κοιτούσαν στον καθρέφτη το εσωτερικό της στοματικής τους κοιλότητας, έκαναν γκριμάτσες, εξέταζαν τα γεννητικά τους όργανα, έβγαζαν τις τσίμπλες από τα μάτια τους”Ένα δεύτερο πείραμα με σκοπό να εξετάσει το ίδιο φαινόμενο πραγματοποιήθηκε από τον Gallup αν και κρίθηκε λιγότερο επεμβατικό. Ο ίδιος απομόνωνε δύο χιμπατζήδες σε κλουβιά και τοποθετούσε έναν καθρέφτη σε κάθε κλουβί επί οκτώ ώρες την φορά για διάστημα δέκα ημερών. Μέσα από μια τρύπα στον τοίχο παρατηρούσε τις αλλαγές στη συμπεριφορά των χιμπατζήδων. Αρχικά, συμπεριφέρονταν στην αντανάκλαση του εαυτού τους σαν να έβλεπαν έναν άλλο χιμπατζή, κάνοντας κάποιες επιθετικές χειρονομίες.
Ο Gallup αφού αναισθητοποίησε τα ζώα, έβαψε το ένα τους φρύδι και το ένα τους αυτί με μπογιά την οποία δεν μπορούσαν να μυρίσουν ή να νιώσουν. Εάν πράγματι μπορούσαν να αναγνωρίσουν τον εαυτό τους, προσπαθούσαν στη συνέχεια να περιεργαστούν αυτά τα σημάδια. Και ακολούθησαν όντως αυτή τη διαδικασία. Επρόκειτο ουσιαστικά για την πρώτη απόδειξη αυτοαντίληψης σε υπανθρώπινη μορφή που βασίστηκε σε πειραματικά στάδια.
Ο κατασκευαστής του πειράματος πιστεύει ότι η επιτυχία των δοκιμών με τον καθρέφτη αποκαλύπτει ένα ισχυρό επίπεδο συνείδησης που δείχνει την ικανότητα των ζώων να σκέφτονται και να εξετάζουν τις δικές τους εμπειρίες. Η ικανότητα αυτή των ζώων δεν θεωρήθηκε από τους ειδικούς προϊόν μάθησης αλλά θέμα υψηλότερης πνευματικής ικανότητας. Σύμφωνα με την ερευνήτρια Lori Marino, ζώα όπως οι χιμπατζήδες αλλά και τα δελφίνια “έχουν τουλάχιστον κάποιο επίπεδο αυτογνωσίας, κάτι που σημαίνει ότι γνωρίζουν πού είναι και πιθανότατα αντιλαμβάνονται τα όρια και τους περιορισμούς του φυσικού τους περιβάλλοντος”.
Ηχογραφήσεις από τα δάση της Ακτής Ελεφαντοστού δείχνουν ότι οι πίθηκοι εκεί χρησιμοποιούν ήχους παρόμοιους με τους ανθρώπινους"Παρόλο που συχνά θεωρούμε πως πολλά ζώα δεν διαθέτουν νοημοσύνη, εμφανίζουν την δυνατότητα να προσαρμόζονται καλά στο περιβάλλον τους και να βρίσκουν γλωσσικά κόλπα προκειμένου να επιβιώσουν. Σκεφτείτε μόνο τη σύνθετη φωνητική επικοινωνία ενός δελφινιού ή μιας φάλαινας, την “χορευτική” γλώσσα μιας μέλισσας όταν ανακαλύπτει νέκταρ ή γύρη και θέλει να το διαδώσει και στις υπόλοιπες, την μίμηση του ανθρώπινου λόγου από τις μελωδίες των πουλιών.
Η κοινωνική μάθηση ως συμπεριφορά από την οποία μαθαίνουμε μέσω του περιβάλλοντος, είναι και προτεραιότητα πολλών ζώων. Τα τρωκτικά μαθαίνουν για παράδειγμα, τι πρέπει να τρώνε παρατηρώντας τις μητέρες τους, οι γάτες διδάσκουν τα νεογνά τους πώς να κυνηγούν και τα πουλιά μαθαίνουν να κελαηδούν, ακολουθώντας το παράδειγμα του πατέρα τους.
Πολλά από όσα θεωρούμε αποκλειστικά προνόμια της ανθρώπινης ζωής συναντώνται και στον ιδιαίτερο κόσμο των ζώων. Μελετώντας μεμονωμένες περιπτώσεις γενικεύεται βαθμιαία η πεποίθηση πως η μοναδικότητα είναι εξαιρετικό προνόμιο κάθε είδους που ζει στον πλανήτη.
http://www.pathfinder.gr
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου